Tillbakadraget tandkött – Boka behandling

Tillbakadraget tandkött betyder att tandköttet kryper upp och drar sig tillbaka från den synliga delen av tanden vilket gör att tandroten sticker fram och blir synlig. Du kan uppleva att tanden ser större ut fast i själva verket är det tandköttet som bara har dragit ihop sig. En del drabbas av detta när de blir äldre men det finns en rad andra orsaker som vi berättar om här samt hur du kan behandla det.
Tillbakadraget tandkött
Exempelgrafik hur ett tillbakadraget tandkött kan se ut.

Boka operation för tillbakadraget tandkött hos tandläkare

Om du lider av tillbakadraget tandkött eller upplever att tandköttet har åkt upp bör du söka tandvård för att se om det beror på en infektion som då kan behandlas och åtgärdas.

Om tandköttet kryper upp eller drar sig tillbaka på grund av exempelvis rökning eller att du har använt snus under en tid eller misskött din munhygien är det svårare att fixa till utan att behöva operera.

Oavsett vilket behöver du konsultera med en tandläkare om ditt tillstånd.

Många tandläkare erbjuder estetisk tandvård och tandkirurgi, om inte har många nära kontakt med tandkirurger som de kan remittera dig vidare till. Du kan enkelt och smidigt boka en tid nu direkt här på tandläkare.se!

Följ nedan steg för att boka en tid:

• Besök startidan på Tandläkare.se och sök på en viss klinik eller på ditt område. Därefter väljer du att visa tider för: Konsultation, Basundersökning eller Tandhygienist. Alla de alternativen går bra att boka tid hos när det gäller tillbakadraget tandkött.
  • Då kommer du att se bokningstider i en lista hos tandkliniker i ditt valda område.
  • Klicka på en tid och klinik som passar dig.
  • Därefter kommer ett formulär som du får fylla i, sen är bokningen klar!
  • Ett bekräftelsemail och sms-påminnelse kommer att skickas ut till dig strax innan ditt besök. Lycka till!

Orsaken till att tandköttet dras sig tillbaka & symtom

Tillbakadraget tandkött är inte bra att gå med eftersom det indikerar på att något är i obalans.

Det kan handla om tandköttsinflammation som är det vanligaste, du känner det om området är ömt och blöder lätt vid minsta beröring.

Om du snusar brukar området där snuset placeras vara extra drabbat och kan ofta leda till att stora delar av tandroten är framme.

Det gör det enklare för bakterier att angripa tandköttet och tanden. Tobak överlag ger dig betydligt sämre blodflöde i kroppen vilket också försämrar tandköttets skyddande uppgift.

Andra faktorer som orsakar blottade tandhalsar är:

• Misskötsel
  • Tandkänslighet
  • Hårt borstande
  • Rökning/snusning
  • Frätskador
  • Åldrande
  • Blödande tandkött

Behandling & åtgärd

Behandling av tillbakadraget tandkött är mycket varierande beroende på anledningen till problemet.

Är det en tandköttssjukdom som gingivit (tandköttsinflammation) brukar det gå att åtgärda om det görs i god tid.

Det innebär att den går att bota och att det dessutom finns ganska goda prognoser att lyckas med det. Det första steget är att rengöra och att ta bort alla bakterier, all tandsten och plack.

Detta kan vara obehagligt, i synnerhet vid tandroten där nerverna ligger nära. Det kan dessutom krävas upprepade behandlingar om det är mycket angripet av plack och tandsten.

I vissa fall kan en tandlossning vara så pass långt gången att tanden bör avlägsnas helt.

Korrigering

Arvsanlag, livsstil, lagningar och tandborstningsteknik är några av de faktorer som påverkar tandköttet och dess utseende.

Ibland kan ditt tandkött och tändernas yta inte vara i proportion till varandra där tandköttet är mer framträdande än tänderna när du ler. Eller att du har stora tänder och vill att tandköttet ska täcka en del av tänderna.

Både för mycket och för lite tandkött kan påverka din munhälsa men också vara ett estetiskt problem.

En tandköttskorrigering kan vara en lösning på problemet och samtidigt ta bort känslan av att ha “fula tänder”. Därmed är fördelarna med en korrigering av tandköttet både att du minskar risk för tandköttssjukdomar och att ditt leende förändras, vilket ofta ofta kan förhöja din självkänsla.

Om du funderar på en tandköttskorrigering är det viktigt att följa nedan steg:

• Boka in en konsultation eller basundersökning hos en tandläkare i första hand. Under konsultationen får du som patient beskriva vad du vill ha hjälp med och vilka förväntningar du har. Du ges möjlighet att ställa dina frågor till tandläkaren.
  • Det är viktigt att all plack, tandsten och bakterier och början till karies åtgärdas innan en korrigering. Du bör inte ha en pågående infektion i kroppen eftersom detta kan påverka ingreppet och medföra komplikationer.

Det finns flera olika typer av återskapande av tillbakadraget tandkött och alla utförs med hjälp av vanlig tandläkarbedövning.

Några av de vanligaste behandlingarna är:

1. Täckning av blottade rotytor. Då flyttas bindväv ifrån gommen för att täcka de blottade ytorna, detta görs ofta i kombination med att mjukvävnaden i området sträcks ut
  2. Om det finns för mycket mjukvävnad som täcker stora delar av tandkronorna kan denna mjukvävnad avlägsnas. Vissa patienter väljer att forsätta behandlingen genom att fästa skalfasader på framtänderna för att förlänga dem ytterligare.
  3. Jämna ut tandköttet .Om tandköttet är ojämnt kan tandläkaren räta ut det med hjälp av båda ovanstående behandlingar.

Prata med din tandläkare så fort du ser tecken eller misstänker att tandköttet håller på att dra sig tillbaka eller om du upplever smärta. Då kan tandläkaren identifiera olika orsaker till det tillbakadragna tandköttet och därmed rekommendera den bästa behandlingen för just dig.

Motverka tillbakadraget tandkött (Förebyggande)

1. Viktigt är att du borstar tänderna varje dag, morgon och kväll samt sköljer med vatten efter måltiderna. Använd en tandborste med mjuk borst, vilket hjälper till att förebygga tillbakadraget tandkött.
  2. Borsta med en tandkräm mot ilningar, som tar bort plack och förebygger karies samt lindrar och stärker tandens känslighet.
  3. Använd tandtråd en gång om dagen, helst vid din kvällsrutin.
  4. Se till att rengöra alla delar i munnen, inklusive mellan tänderna och längs tandköttskanten.
  5. Undvik sur mat och dryck som kan ge frätskador och få tandköttet att dra ihop sig.

Svar på vanliga frågor om tillbakadraget tandkött

Vi svarar på dina frågor som du kan tänkas ha.

• Vilken är den största faktorn till att mitt tillbakadragna tandkött?

PlusIcon
    Den allra vanligaste är misskötsel men också tandköttsinflammation. Även genetiska anlag är en faktor. Om dina föräldrar lider av det så bör du hålla uppsikt och vara observant vid minsta tecken och söka tandvård.
  • Vilka symptom finns det på tillbakadraget tandkött?

PlusIcon
    Blödande tandkött, ömt vid ett område, inflammerat tandkött samt att du ser det med blotta ögat att en del av tandroten syns.
  • Ingår den här tandköttskorrigering i något tandvårdsstöd?

PlusIcon
    Det kan ingå i högkostnadsskyddet men är det enbart en estetisk åtgärd kan det bli svårare att få bidrag. Om tillståndet är orsakat av någon underliggande sjukdom eller om funktionen i munnen försämras kan det vara större skäl till att berättigas bidrag. Hör med din tandläkare eller Försäkringskassan.
Skribent och granskare

Publicerad: